2011. október 6-december 5., MAGYAR ZSIDÓ MÚZEUM
Baglyas Erika és György, Bak Imre, Birkás Ákos, Böröcz András, BORSOS LŐRINC, Bukta Imre, Erdély Miklós, Fehér László, Gazdag Péter, Harasztÿ István (ÉDESKE), Klimó Károly, Kósa János, Lóránt János, Demeter, Nemes Csaba, Neuberger István, Pauer Gyula, SI-LA-GI, Valkó László, Várady Róbert
A kiállítás művészeti vezetője: Beke László művészettörténész
A jéghegy csúcsa sorozat, 2011
Képeinket -a zsidósággal kapcsolatos személyes tapasztalataink híján- többnyire közvetett benyomások alapján dolgoztuk ki, a magyarországi megítélés szélsőségeiből kiindulva. Egyik szélsőség amivel általában találkozunk az antiszemitizmus. Masszív jelenlétét érezhetjük a médiában, az utcán, a kisebb társasági összejöveteleken, vagy akár családi ünnepeken, szinte bárhol, bármilyen kontextusban. A másik szélsőséget -egy egészséges filoszemitizmuson túli, elfogult rajongást a zsidóság iránt- főleg karizmatikus keresztény körökön belül tapasztaltuk. Ezen két jelenség szemléltetését, az emberi tulajdonságok kidomborítására kiválóan alkalmas állatábrázolások segítségével, aktuálisan kutyákon keresztül kíséreltük meg.
Fent: A jéghegy csúcsa
(akril, vászon, fatábla, 20x30x5, 2011)
Lent: Beléptető rendszer
(olaj, akril, vászon, fatábla, 20x30x5, 2011)
Balra: Zsidózó 1.
(olaj, akril, vászon, fatábla, 20x30x5, 2011)
Jobbra: Zsidózó 2.
(olaj, akril, vászon, fatábla, 20x30x5, 2011)
Középen nem kiállítva*: Tyúk vagy tojás
(2 oldalon megfestett, akril, fatábla, 20x30x5, 2011)
A szélsőségek között a sorozatban helyet kap néhány, a témában elengedhetetlen és számunkra alapvető, a kereszténység és a zsidóság kapcsolatát vizsgáló klasszikus újszövetségi átirat. Ilyen pl. a Róma levélben említett olajfa példázat vizualizációja, vagy Jézus, a kananeus asszonyhoz intézett -általunk a Siratófalra alkalmazott- szavai a János evangéliumából.
Integráció 1. / Olajfába oltott vadolajfa (Róma 11, 17-20)
(kétféle fából készült tábla, 20x30x5, 2011)
Mellette nem kiállítva*: Integráció 2.
(magyarban a zsidó)
(akril, fatábla, 20x30x5 cm, 2011)
A faji megkülönböztetés problémájára reflektálva készítettünk egy beléptető rendszert ábrázoló képet és egy kétoldalú, mindkét oldalon az "Übermensch" feliratot magán hordozó festményt, "Tyúk vagy tojás" címmel*. Amig egyik oldalon a felirat a náci Németország színeit és stílusát idézi, addig a másikon Izrael állam színeiben és formai jellegével jelenik meg. Ezt a munkát Izrael Shahak: Zsidó vallás, zsidó történelem c. könyvében megfogalmazott egyik mondata inspirálta, amiben Izrael -palesztinokkal szembeni- politikáját apartheidnek nevezi. Az eddig felsorolt munkákon túl készítünk még egy izraeli-magyar zászlót* is, illetve emléket állítunk az egyik legelterjedtebb zsidósággal szembeni előítéletnek is: a fukarságnak. Mindez azonban nem több, mint "A jéghegy csúcsa".
Aranytömb
(aranyfüsttel borított, gravírozott fatábla, 20x30x5, 2011)
Kapcsolódik a dologhoz a Gólem Színház darabja:
VálaszTörléshttp://hvg.hu/kultura/20110908_lefitymalva_golem_szinhaz_zsidosag
.ők be merik vállalni/mutatni.
...
.amúgy én nem értem, mit kell görcsölni, tudom, ti sem igazán. :P De persze én én vagyok. Akik "értik", azok minket - nemgörcsölőket - nem értenek, sajnos.